You need to upgrade your Flash Player
Материалните придобивки са важни и в основата, но ако са само те и не се надгражда имаме проблем

Мотивация за творчески резултати

Людмила Цанева

 

 

Ще се опитам да разгледам подходите, които се използват за мотивиране на хора с творческа натура, за създаване на работна среда, която да предразполага и спомага раждането на нови идеи, иновационни продукти и креативни решения на проблеми. И реалното им приложение в интернет гиганта Google.

Искам да направя предварително уточнение, че когато използвам думите творец, творческо или креативно аз нямам предвид само изкуствата, а всяка една професионална насока. Дадените примери са от областта на информатиката и компютърните технологии, но принципите по които се водят са общовалидни.

Творецът, като феномен без значение в коя област се изявява е обект на много изследвания. Не може да се даде едно точно определение за това какъв е той. Сякаш най-подходящите описания са противоречив, сложен и интересното в случая – мотивиран. Интересно и проблемно, защото според някои проучвания най-добрите творчески резултати се получават вследствие на вътрешната, а не външната мотивация като пари и други придобивки. Което поставя проблем от фирмена гледна точка – как да се предизвика нещо, което е желателно да идва отвътре. Най-лесния и банален отговор е да се наемат хора, които да са не само мотивирани, но и да се наслаждават на работата си заради самата нея. Google например е с едни гърди напред, защото от самото си създаване има корпоративната култура, която е отворена и активно търси и насърчава креативността по всевъзможни начини. Имиджът, който има като работодател, гарантира привличането на подходящите хора, които биха се чувствали удобно в тази среда и които ще могат да се възползват от нея и да донесат облаги на компанията.

Въпросите, които стоят пред мениджърите са два – как да увеличат мотивацията и как да се предпазят от демотивиране на служителите. Отговорите се крият в правилното манипулиране и балансиране на вътрешната и външната мотивация, личните ценности и груповите очаквания - четири взаимосвързани величини, които имат различно влияние и заслужават първо да бъдат разгледани по отделено.

Вътрешната мотивация сякаш се илюстрира най-добре от мисълта на Конфуций: „намери си работа, която обичаш и няма да работиш нито един ден”. Повечето творчески усилия идват от страстта, която човек изпитва към избраната от него област. Важно е да има и предизвикателство, смисъл и цел.

Външната мотивация отстъпва първото място на вътрешната, но това не я прави маловажна, а напротив понякога може да има решаващо значение. Пари, похвала, ласкателство, нови възможности, привилегии, срокове и др. са ефективни средства за подтикване към изпълнение на дадената задача.

Личните ценности са индивидуални за всеки от нас. Може да имаме много общи ценности, но да им придаваме различна степен на важност. „Въпрос на приоритети” е доста добро обяснение за поведението на хората. Използването на ценностите за мотивиране включва опознаването на конкретния човек, без да се влияем от собствените си стереотипи, в известна степен изучаване на поведението му и възползвайки се от това знание да апелираме към най-важното за него. Някой, който иска власт ще се отзове най-добре на „трябва ни човек, който да поеме юздите”

Могат, а и са написани трудове за груповата динамика. Креативността не е само индивидуална, тя се появява и между групи от хора. Подклажда се от много неща като между тях са: конкуренция, имитиране (но не плагиатстване), сътрудничество, насърчаване и подкрепа и други.  

Лесно ще се забележи, че четирите изброени точки са валидни за всякакъв тип работа, не само тази с творческа насоченост. Това е напълно очаквано и не би трябвало да е изненада. Начинът на прилагането им  плюс други специфични елементи е това, което отличава мотивирането на творците.

Мотивирането на служителите в Google покрива всички бази и е пример за правилно използване на подръчните техники. В основата му е залегнала свободата. Свобода от отговорност, свобода да се прави каквото ни се прииска и по този начин освобождаване на съзнанието и възможност за полет на мисълта. Естествено тази свобода не е безгранична и е подчинена на определени условия.

Google има офиси по целия свят, които се различават един от друг, взети са под внимание културните различия, но се обединяват от общите концепции. Цветни, раздвижени и забавни те изглеждат като кръстоска от детска площадка и фабрика от бъдещето за играчки за възрастни. Капсула за избягване от стреса, в която не прониква звук или светлина, пързалки и пилони за спускане от един етаж на друг, професионални масажори, стаи за почивка, които създават илюзията че сте под вода, билярдни маси и видео игри са само малка част от удобствата на работата в Google. Твърдо решени да слушат служителите си мениджърите са създали интернет форум за обмен на идеи, в които може да се включи всеки един от тях. Идеи, които са толкова важни, че трябва да се запишат моментално за да не се забравят – за тази цел има окачени бели дъски по стените, с достатъчно количество маркери. Съществува и разбиране за фрагментарната природа на идеите или иновациите – те не винаги изскачат напълно оформени, а могат да са продукт на няколко човека, затова до дъските са разположени удобни столове подредени за лежерна дискусия.  Google дава и време – един ден седмично е свободен и инженерите могат да работят по свои проекти, каквито и да са те, стига да проследяват процеса. Компанията контролира развитието им чрез сложни системи и бета тестери. Финансовите придобивки са както може да се очаква повече от щедри, като е добавена и персонализация, всеки служител се чувства специален. Не е забравено и творческото его, шантавата идея ,която е хрумнала просто ей така ще има шанса да се разгледа и осъществи. Страхотна мотивация е, че това, което се прави има смисъл и значение и че се обръща лично внимание.

Google иска служителите отговорни за иновациите да се забавляват докато работят.  Самата работа е поставена на игрова основа. Те са алтернативни, паралелни и различни, но не забравя откъде идват. Както самите основатели казват „ние не сме обикновена компания и не смятаме да ставаме такава”. Самата мотивация която прилагат е креативна и съобразена с нуждите на твореца и това дава резултати.

обратно нагоре